Featured post

My 101 Guide to Parelli Natural Horsemanship!

This is an article I wrote at the invitation of my goddaughter Verena.  Verena is passionate about dog training and has recently graduated f...

Wednesday 18 August 2010

Key no 6 is Imagination - la clé no. 6 est l'imagination


I have always been in awe at Pat's imagination - he is always coming up with a new game, or a new version of the game, and his horses are never bored!

This has been a challenging year for my horsemanship and I have had to really start using key no. 6. My two lovely mares have suffered a series of injuries, lameness and conditions that have severely limited my ability to ride, or at least, to ride the higher gaits during a good part of the year. I have had to come up with plans to keep them motivated, interested and progressing while respecting their physical limitations. My brain had to kick into creative mode! Using the DVDs and notes from my stays at the ranch, I came up with some fun things to do with my horses when we can't be trotting or cantering.

Parelli is about doing simple things with excellence, so I began focusing on improving all the basics and simple things. Here are a few examples:

Hold the tongue - I tend to avoid that one a lot, which is a good clue that I needed to do more of it! So we played lots of friendly game with the tongue, trying to see how confident (Easter RBI) or respectful (Menina LBE) we could get with this simple task. I have also been playing with bridling with excellence!

Halt - at this level, I can certainly stop my horses with my seat! But how good can we get at holding our responsibilities in the barn aisle (Menina), at halting with all four feet square while engaging the hind end, how smooth can our transitions to and from the halt be? How light? Can I just think about it and have my horse understand and respond? We have been advancing and refining our yo-yo games, including lengthening the walk.

Sideways - The better the horse goes backwards and sideways, the better he will do everything else. There are ways of working on lead changes at the walk and trot if you understand the importance of sideways. I have been practicing all kinds of sideways refinements, from sideways without reins over a pole to walk shoulder-ins and half-passes with just focus. Again, focusing on lightness of response and awareness of my body language.

Change of direction at the walk with quality - looking at the mental contact, smoothness of the change, and bend in the body.

Long lining - great exercise at the walk and actually quite motivating for the horse when done well. I have been experimenting with my team line driving (long lining 2 horses at once).

Vet and farrier prep - ours are pretty solid, but it can always get better! For example, getting Menina to turn loose with her front feet is still a challenge. It certainly would not rate a 10, so we are playing with more relaxation and standstill while I trim her front feet (she is great with the hind feet).

Jumping patterns - without jumps! Menina is a willing and talented jumper. Easter is athletic but easily loses confidence with things under Zone 3. We have been practicing squeezing over poles in various ways, 180 patterns over poles, cavalettis, maintain gait and 'hunting' the next obstacle, all at the walk!

IMAGINATION - create an image in your mind and then find a way to work towards making it real!

Enjoy the rest of summer!
___________________________________

Pat me surprend toujours avec son imagination - il invente constamment de nouveaux jeux, ou des variations sur les jeux, et ses chevaux ne s'ennuient jamais!

Je vis une année difficile pour le développement de mon horsemanship qui me force à réellement utiliser la clé no. 6. Mes deux belles juments ont tour à tour subi une série de blessures et de boiteries qui ont restreint les possibilités d'équitation, ou du moins, d'équitation aux allures plus rapides. J'ai donc dû imaginer des plans pour les garder motivées, intéressées et les faire progresser tout en respectant leurs limites physiques. Mon cerveau a dû se lancer en mode créatif! À l'aide des DVDs et des notes prises lors de mes séjours au ranch, j'ai trouvé des manières amusantes de jouer avec mes chevaux quand nous ne pouvons pas trotter ou galoper.

Parelli nous enseigne à faire les choses simples avec excellence; je me suis donc concentrée à améliorer tous les exercices de base simples. Voici quelques exemples:

Tenir la langue - j'ai tendance à éviter ce jeu, ce qui est un signe certain que je dois y consacrer plus de temps! J'ai donc joué beaucoup de Friendly Game avec la langue de mes chevaux, en essayant de voir si je pouvais améliorer le niveau de confiance (Easter RBI) et de respect (Menina LBE). Je me suis aussi appliquée à mettre la bride avec excellence!

L'arrêt - à ce niveau, je peux certainement arrêter mes chevaux avec mon assiette! Mais est-ce qu'on ne pourrait pas améliorer nos responsabilités dans l'allée de l'écurie (Menina), l'arrêt carré avec engagement des postérieurs, la finesse des transitions vers et en sortant de l'arrêt? Rendre le tout plus léger? Avoir juste à y penser et obtenir compréhension et réponse de la part de mon cheval? Nous avons progressé et raffiné nos jeux de yo-yo, y compris l'allongement au pas.

Le latéral - Mieux le cheval recule et va de côté, mieux il fera tout le reste. Il y a moyen de travailler sur les changements de pied sans faire de galop lorsqu'on comprend l'importance des mouvements latéraux. J'ai pratiqué toute sorte de raffinement du jeu des pas de côté, comme aller latéralement au-dessus d'une barre sans les rênes, ou les épaules en dedans et appuyers au pas en utilisant juste le regard. Toujours en me concentrant sur la légèreté de la réponse et la qualité de mon langage corporel.

Changement de direction au pas avec qualité - en surveillant le contact mental, la régularité et le rythme du changement et l'incurvation du cheval.

Longues rênes - un excellent exercice au pas qui est très motivant pour le cheval lorsqu'il est bien fait. J'expérimente avec les longues rênes à deux chevaux.

Préparation pour le vétérinaire et le forgeron - mes chevaux sont pas mal solides de ce côté, mais on peut toujours rêver de mieux! Par exemple, il est encore difficile de convaincre Menina d'abandonner toute résistance avec ses pieds antérieurs. Je ne pourrai certainement pas attribuer un 10 à cette tâche. Je travaille donc à développer la détente et l'immobilité mentale et physique lorsque je lui pare les pieds avant (elle est parfaite avec les postérieurs).

Patterns avec le saut - sans saut! Menina aime sauter et elle le fait avec talent. Easter est athlétique mais perd facilement confiance avec des objets sous la Zone 3. Nous nous amusons donc à passer des barres à terre (jeu 7 Squeeze Game) de diverses manières, à faire le pattern des 180, à passer des cavaletti, à maintenir l'allure et à 'chercher' le prochain obstacle. Tout ça au pas!

IMAGINATION - créer une image dans notre cerveau et ensuite trouver le moyen de la réaliser.

Bonne fin d'été!

No comments:

Post a Comment